Indlæser PDF ...

Vinter

0. klasse


Klassetrin:

0.

1.-2.

Fag:

Natur/teknologi

Lektioner:

5-6

Sidst opdateret:

09-11-2025

Beskrivelse


❄️ Lær om Vinter (0. klasse) 🧤 er et sansebaseret og legende undervisningsforløb til Natur/Teknologi for 0. klasse (børnehaveklassen). Forløbet gør den kolde årstid håndgribelig og sjov for de yngste elever gennem observation, kreativitet og en god historie. Hvorfor skal vi have hue på? Hvor bliver pindsvinet af? Og hvorfor smelter isen, når vi putter salt på? Dette forløb besvarer børnenes nysgerrige spørgsmål med en blanding af simple forsøg, kreative opgaver og ture ud i virkeligheden for at mærke og se vinteren. Forløbet indeholder: 🌳 Find Vintertegn: En sanse-tur udenfor, hvor eleverne i par skal finde og mærke tegn på vinter (fx nøgne grene, kold vind, frost), som de bagefter tegner i klassen. 📖 Højtlæsning: "Pelle Pindsvin": En sød historie om pindsvinet Pelle, der har glemt at bygge sin vinterhule og får hjælp af sine venner. Historien introducerer begrebet "vinterhi". 😴 Dyr om vinteren: En simpel sorteringsopgave, hvor eleverne skal koble, hvilke dyr der går i vinterhi (pindsvin, bjørn, flagermus) og hvilke, der er vågne (ræv, rådyr, fugl). 🧂 Forsøg: Salt smelter is: Et visuelt og simpelt lærerdemonstreret forsøg med to skåle is – én med salt og én uden – der tydeligt viser, hvorfor man salter vejene om vinteren. 🎨 Kreative Vinteraktiviteter: Forløbet er fyldt med finmotoriske opgaver som at farvelægge vintertøj, løse labyrinter, tælle vinterting og designe sine egne symmetriske snefnug ud fra reglen om 6 grene. Fælles Mål: Forløbet er målrettet børnehaveklassen og understøtter en række centrale kompetencemål. Efter forløbet vil eleverne bl.a. have arbejdet hen imod at: 🔹 Naturfaglige fænomener: kan genkende og samtale om tydelige årstegn i naturen (vinter) gennem egne observationer. 🔹 Menneskets samspil med naturen: kan forklare, hvorfor man klæder sig på efter vejret, og hvordan mennesker og dyr tilpasser sig vinterkulden (tøj, saltning, vinterhi). 🔹 Undersøgelse: kan deltage i enkle, styrede undersøgelser (f.eks. salt-forsøget og fugletælling). Dette forløb er den perfekte introduktion til vinter-emnet for de yngste elever. Det er stærkt visuelt, bygger på genkendelige oplevelser (at fryse, se sne) og bruger historiefortælling og simple forsøg til at forklare naturfaglige begreber på en letforståelig måde. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Blyanter og farver 🔹 2 skåle, isterninger og salt (til forsøg) 🔹 Adgang til udeareal

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.