Klassetrin:
4.-6.
Fag:
Natur/teknologi
Antal lektioner:
8-10
Beskrivelse
💪 Lær om Krop og Træning er et undersøgende og fysiologisk undervisningsforløb i natur/teknologi for 4.-6. klasse. Hvad sker der i kroppen, når vi løber, hopper og leger? Eleverne bliver forskere i deres egen krop og undersøger, hvordan hjertet, lungerne og musklerne reagerer på træning. Gennem en række fysiologiske forsøg, dataindsamling og et afsluttende projekt, hvor de designer deres eget eksperiment, opdager de sammenhængen mellem bevægelse, energi og sundhed. Forløbet indeholder: ❤️ Fysiologiske forsøg med egen krop: Mål din egen hvile- og maxpuls, test din lungekapacitet, og mærk effekten af træning. 👩🔬 Design dit eget eksperiment: Et stort projekt, hvor eleverne i grupper skal formulere en hypotese og designe og udføre deres eget forsøg om kroppen. 📖 Faglige tekster om kroppens reaktion på træning, herunder puls, vejrtrækning, sved og vigtigheden af sund kost. 📊 Opgaver med databehandling, hvor eleverne skal bruge deres egne puls-målinger til at lave simple matematiske beregninger. 🤔 Sammenlignende cases, der illustrerer forskellen på en aktiv og en inaktiv hverdag. Fælles Mål (Natur/Teknologi): Gennem forløbets mange aktiviteter arbejder eleverne med flere kompetenceområder fra Fælles Mål. Afhængigt af klassetrin kan forløbet understøtte følgende: Efter 4. klassetrin: 🔹 Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser af åndedræt og blodkredsløb. 🔹 Mennesket: Eleven kan diskutere årsager til sund og usund livsstil. Efter 6. klassetrin: 🔹 Undersøgelse: Eleven kan designe enkle undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse. 🔹 Mennesket: Eleven kan gennemføre fysiologiske forsøg og har viden om motion. Forløbet er bygget op omkring den naturvidenskabelige metode, hvor eleverne går fra at udføre simple forsøg til selv at agere som forskere. Ved at bruge deres egen krop som undersøgelsesfelt bliver læringen om fysiologi og sundhed personlig, relevant og motiverende. Et stærkt og fagligt velfunderet forløb, der giver eleverne ejerskab for deres læring og en dyb, erfaringsbaseret forståelse for kroppens funktioner. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Blyanter og papir 🔹 Stopur (kan bruge mobiltelefon) 🔹 Sugerør 🔹 Evt. materialer til elevernes egne designede forsøg