Fødekæder
Klassetrin:
1.-2.
Fag:
Natur/teknologi
Antal lektioner:
6-8
Beskrivelse
🌿 Lær om Fødekæder 🦉 er et legende og aktivt undervisningsforløb til Natur/Teknologi for 1.-2. klasse, der på en enkel og sjov måde besvarer det helt grundlæggende spørgsmål i naturen: Hvem spiser hvad? Gennem en række pædagogiske lege, en spændende historie og kreative klippe-klistre-opgaver, får eleverne en grundlæggende forståelse for, hvordan energi bevæger sig fra solen til planterne og videre op gennem dyreriget. Forløbet gør økologi til en leg og giver eleverne en fornemmelse for de store sammenhænge i naturen. Forløbet indeholder: 🏃 Levende Fødekæder (Aktive Lege): Eleverne får lov til at opleve fødekæden på egen krop gennem sjove lege som "Alle mine kyllinger kom hjem" og en kreativ version af "sten, saks, papir", hvor man dyster sig op fra at være sol til at blive den mægtige ugle. 🧩 Byg din egen Fødekæde: En hands-on opgave, hvor eleverne skal klippe billeder ud af dyr og planter og sætte dem i den rigtige rækkefølge for at skabe fødekæder fra både skoven og havet. En god øvelse i logisk tænkning og systemforståelse. 📖 Historien om Musen og Uglen: En spændende højtlæsningshistorie om musen Mille, der er tæt på at blive uglen Ullas aftensmad. Historien lægger op til en god klassesamtale om rovdyr, byttedyr og naturens barske, men nødvendige, balance. 🕸️ Fra Kæde til Net: Forløbet introducerer eleverne for det mere komplekse begreb "fødenet", hvor de selv skal tegne og forbinde forskellige fødekæder og se, hvordan alting hænger sammen i et større system. Fælles Mål: Forløbet er designet til indskolingen og understøtter en række centrale kompetencemål. Efter 2. klassetrin vil eleverne bl.a. have arbejdet hen imod at: 🔹 Modellering: kan med egne ord gengive simple modeller for naturfaglige fænomener, f.eks. gennem de mange lege, der modellerer fødekæder. 🔹 Perspektivering: kan fortælle om dyrs og planters livsbetingelser i forskellige levesteder som mark, skov og hav. 🔹 Undersøgelse: kan genkende og navngive almindelige organismer i den nære natur. Dette forløb er perfekt til at introducere de yngste elever for grundlæggende økologi på en måde, der er både sjov, kropslig og kreativ. Ved at omdanne et komplekst emne til simple regler i en leg eller en historie, bliver læringen intuitiv og let at huske. Et ideelt forløb til at vække elevernes nysgerrighed for naturens store kredsløb. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Saks og lim 🔹 Blyanter og farver 🔹 Adgang til et udeområde/en gymnastiksal til legene