Indlæser PDF ...

Efterår


Klassetrin:

1.-2.

Fag:

Natur/teknologi

Antal lektioner:

6

Beskrivelse


🍂 Lær om Efterår 🐿️ er et sanseligt og undersøgende undervisningsforløb for 1.-2. klasse, der tager eleverne med ud i naturen for at opleve, hvordan verden forandrer sig, når sommeren går på hæld. Hvorfor falder bladene af træerne, og hvor bliver dyrene af? Gennem en blanding af kreative opgaver, simple undersøgelser, lege og en hyggelig historie, udforsker eleverne efterårets farver, kendetegn og de forberedelser, som naturens dyr gør sig inden vinteren. Forløbet indeholder: 🔎 Undersøgelse af blade: Eleverne skal ud og finde både friske, grønne blade og visne efterårsblade. Gennem en simpel, sanselig øvelse undersøger de forskellen i struktur ved at mase de to typer blade i hænderne. 💨 Forsøg: Pust et blad: En sjov og aktiv konkurrence, hvor eleverne først skal finde det blad, de tror, kan flyve længst, og derefter dyste i at puste det hen over gulvet. Lægger op til en god snak om form og vægt. 🎨 Kreativt efterårs-værksted: Eleverne tager naturen med indenfor, når de skal finde tegn på efterår, tegne deres fund og farvelægge blade, der kan klippes ud og pynte i klasselokalet. 📖 Historien om egernet Elliot: En hyggelig højtlæsningshistorie, der introducerer begrebet "vinterhi" og forklarer, hvorfor mange dyr har travlt med at samle forråd, når dagene bliver kortere og koldere. Fælles Mål: Forløbet er designet til indskolingen og understøtter en række centrale kompetencemål. Efter 2. klassetrin vil eleverne bl.a. have arbejdet hen imod at: 🔹 Undersøgelse: kan indsamle og undersøge organismer og naturfænomener i den nære natur. 🔹 Perspektivering: kan fortælle om ændringer i naturen knyttet til årstider og har viden om organismers årscyklus. 🔹 Kommunikation: kan fortælle om egne erfaringer og resultater fra simple undersøgelser. Dette forløb er bygget op omkring udeskole, kreativitet og hands-on læring. Ved at lade eleverne bruge deres sanser og nysgerrighed til at undersøge efteråret, bliver læringen om årstidernes skiften og naturens kredsløb konkret og vedkommende. Et ideelt forløb til at gøre naturfag levende og relevant for elever i indskolingen. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Blyanter, farver, saks og lim 🔹 Adgang til et udeområde med blade og træer

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.