Indlæser PDF ...

Bæredygtighed og klima


Klassetrin:

5.-6.

Fag:

Natur/teknologi

Antal lektioner:

8-10

Beskrivelse


🌍 Bæredygtighed og Klima (Mellemtrin) 💡 er et dybdegående og handlingsorienteret undervisningsforløb til Natur/Teknologi for 5.-6. klasse, der klæder eleverne på til at forstå og handle på en af vor tids største udfordringer. Forløbet går et spadestik dybere end blot de grundlæggende begreber og introducerer eleverne for de tre søjler i bæredygtighed – den miljømæssige, sociale og økonomiske. Gennem en vekselvirkning mellem faglige tekster, simple forsøg, fysiske lege og kreative opgaver, bliver komplekse sammenhænge gjort håndgribelige og vedkommende. Forløbet indeholder: 🧊 Undersøg Drivhuseffekten: Et simpelt og visuelt forsøg, hvor eleverne med to skåle is demonstrerer drivhuseffekten og ser, hvordan et "tæppe" af CO₂ kan få temperaturen til at stige hurtigere. 🏃 Oplev Klimaforandringer (Aktive Lege): Gennem to dynamiske lege – "Isen smelter" og en stafet om vedvarende energi – får eleverne en kropslig fornemmelse for konsekvenserne af global opvarmning og forskellen på fossile og vedvarende ressourcer. 💡 Dyk ned i Grøn Teknologi: En fagtekst, der er målrettet mellemtrinnet, forklarer, hvordan vindmøller og solceller fungerer teknisk, og hvordan de to energiformer supplerer hinanden i løbet af året. ✊ Fra Viden til Handling: Forløbet afsluttes med opgaver, der styrker elevernes handlekompetence, herunder design af en klimaplakat med et klart budskab og en skriveøvelse om, hvad de selv kan gøre for en mere bæredygtig fremtid. Fælles Mål: Forløbet er målrettet mellemtrinnet og understøtter en række centrale kompetencemål. Efter 6. klassetrin vil eleverne bl.a. have arbejdet hen imod at: 🔹 Perspektivering: kan sætte anvendelse af natur og teknologi i et bæredygtigt perspektiv og diskutere løsninger vedrørende bæredygtig udvikling. 🔹 Undersøgelse: kan foreslå og forbedre undersøgelser med Målrettet brug af fagsprog. 🔹 Modellering: kan anvende og vurdere modeller, som f.eks. de fysiske lege, til at forklare naturfaglige fænomener og systemer. Dette forløb bygger videre på den grundlæggende viden om klima og giver eleverne faglig indsigt og konkrete handlemuligheder. Ved at kombinere teoretisk viden med lege, forsøg og kreative udtryksformer, sikres en varieret og engagerende undervisning. Forløbet er ideelt til at styrke elevernes naturfaglige viden og deres forståelse for deres egen rolle i en bæredygtig fremtid. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 To skåle, isterninger, stanniol/plastikfolie pr. gruppe 🔹 Måtter/aviser til leg 🔹 Papirlapper og kasser til stafet 🔹 Blyanter, farver og papir til plakater

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.