Bæredygtighed og klima
Klassetrin:
3.-4.
Fag:
Natur/teknologi
Antal lektioner:
8-10
Beskrivelse
🌍 Lær om Bæredygtighed og Klima 🌱 er et engagerende og handlingsorienteret undervisningsforløb til Natur/Teknologi for 3.-4. klasse, der gør abstrakte klimabegreber konkrete og lette at forstå. Hvad er forskellen på vejr og klima, og hvad betyder det at være bæredygtig? Gennem en række simple forsøg, aktive lege og kreative opgaver får eleverne en grundlæggende forståelse for drivhuseffekten, klimaforandringer, grøn energi og affaldssortering. Forløbet fokuserer på at give eleverne handlemuligheder og en tro på, at de kan være med til at gøre en forskel. Forløbet indeholder: 🧊 Forsøg: Den smeltende is: Et simpelt og visuelt forsøg, hvor eleverne med to skåle is demonstrerer drivhuseffekten og ser, hvordan et "tæppe" af CO₂ kan få temperaturen til at stige hurtigere. 🏃 Leg "Isen smelter": En dynamisk fangeleg, der simulerer konsekvenserne af den globale opvarmning. Eleverne er sæler, der skal finde helle på isflager, men flagerne forsvinder gradvist og gør det sværere at overleve. ⚡ Stafet: Vedvarende vs. fossil energi: En aktiv leg, der illustrerer forskellen på uudtømmelige og begrænsede ressourcer. Holdet med "grøn energi" kan fortsætte i det uendelige, mens holdet med "kul og olie" hurtigt løber tør. 🎨 Design din egen klimaplakat: En kreativ opgave, hvor eleverne i grupper skal designe en plakat med et klart, bæredygtigt budskab, som de præsenterer for klassen. Fælles Mål: Forløbet er målrettet 3.-4. klasse og understøtter en række centrale kompetencemål. Efter 4. klassetrin vil eleverne bl.a. have arbejdet hen imod at: 🔹 Undersøgelse: kan gennemføre enkle undersøgelser, f.eks. om smeltende is, på baggrund af egne og andres spørgsmål. 🔹 Modellering: kan anvende og med egne ord gengive simple modeller, som f.eks. i de fysiske lege om klimaforandringer og energi. 🔹 Perspektivering: kan fortælle om menneskets brug af og påvirkning af naturen og sætte dette i et bæredygtigt perspektiv. Dette forløb gør klima og bæredygtighed til et emne, eleverne kan mærke og handle på. Ved at omdanne komplekse problemstillinger til fysiske lege og simple forsøg, bliver læringen både sjov og meningsfuld. Forløbet efterlader eleverne med en fornemmelse af handlekraft og viden om, hvordan små valg i hverdagen kan have stor betydning. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 To skåle, isterninger, stanniol/plastikfolie pr. gruppe 🔹 Måtter/aviser til leg 🔹 Papirlapper og kasser til stafet 🔹 Blyanter, farver og papir til plakater