Indlæser PDF ...

Vandets kredsløb


Klassetrin:

2.-3.

Fag:

Natur/teknologi

Antal lektioner:

10-14

Beskrivelse


💧 Lær om Vandets Kredsløb 🔄 er et undersøgende og kreativt undervisningsforløb for 2.-3. klasse, der tager eleverne med på en forunderlig rejse med en vanddråbe. Hvor kommer regnen fra, og hvor bliver vandpytterne af? Gennem en række sjove forsøg, en kropslig dramaleg og kreative opgaver, afmystificeres vandets kredsløb, og begreber som fordampning, kondensering og nedbør bliver håndgribelige og lette at forstå. Forløbet indeholder: 🔬 Hands-on forsøg med vand: Eleverne skaber deres eget mini-kredsløb i en pose, konkurrerer om at få vand til at fordampe hurtigst og observerer, hvordan læreren laver regnvejr med en elkedel. 💃 Dramaleg: Rejsen som en vanddråbe: En sjov og aktiv leg, hvor eleverne bruger hele kroppen til at rejse gennem vandets kredsløb – fra at være en dråbe i havet, til at fordampe, blive en sky og falde som regn. 💡 Opfind en smart vand-maskine: En stor, kreativ opgave, hvor eleverne bruger deres nye viden til at designe og tegne deres egen opfindelse, der enten kan opsamle regnvand eller rense beskidt vand. 📖 Historien om vanddråben Bob: En sød og pædagogisk højtlæsningshistorie, der personificerer vandets rejse og forklarer de faglige begreber i børnehøjde. Fælles Mål: Forløbet er designet til indskolingen og bygger bro til mellemtrinnet. Det understøtter en række centrale kompetencemål, og eleverne vil bl.a. arbejde hen imod at: 🔹 Undersøgelse: kan gennemføre enkle undersøgelser af vands tilstandsformer (efter 2. kl.). 🔹 Modellering: kan fremstille modeller af vandets kredsløb og designe enkle produkter som en vand-maskine (efter 4. kl.). 🔹 Perspektivering: kan relatere viden om vandets kredsløb til vigtigheden af at spare på vand. Dette forløb gør det abstrakte emne om vandets kredsløb levende og konkret for eleverne. Ved at kombinere eksperimenter, bevægelse og kreative designprocesser, opnår eleverne en dyb, kropslig og erfaringsbaseret forståelse for et af naturens mest grundlæggende kredsløb. Et stærkt tværfagligt forløb, der engagerer eleverne og lægger op til vigtige samtaler om vores fælles ressourcer. Materialeliste: 🔹 Printede elevark 🔹 Fryseposer og tape 🔹 Glas 🔹 Elkedel og tallerken (lærerstyret) 🔹 Blyanter og farver

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.